Header menu

Du er her

5: Tag selv imod sygemeldingerne

Når sygemeldinger gives direkte til dig, som nærmeste leder, kan du bedre tage hensyn til den enkelte, organisationen og kerneopgaven

5

Når der er meget fravær – og særligt når der er meget korttidsfravær – kan det være en god idé at beslutte, at sygemeldinger skal meldes direkte til dig, der er nærmeste leder (alternativt til én, du har uddelegeret det til). Det formaliserer sygemeldingsprocessen og giver dig mulighed for:

  • At vise omsorg for den, der melder sig syg.
  •  Høre til om der er opgaver, som skal gives videre til andre.
  •  Få en pejling om sygemeldingens forventede varighed.

Altså at få balanceret hensynet til den enkelte, den øvrige organisation og de opgaver, der skal løses.

Erfaringer viser, at det kan være en lettelse for de nærværende medarbejdere, at de ikke skal tage imod sygemeldinger. Samtidig er det en lettelse for lederen, som effektivt kan tage vare på omorganiseringer, aflysning af planlagte aktiviteter og evt. vikardækning. Derudover giver det dig som leder en direkte føling med, hvordan fraværet udvikler sig.

Erfaringer viser også, at sygemeldinger direkte til leder nedbringer korttidsfraværet. Det vil sige, at der er flere medarbejdere, der vælger at gå på arbejde i stedet for at melde sig syge. Det er klart, at man skal holde skarpt øje med, at denne procedure ikke får den bivirkning, at nogle medarbejdere føler, at de skal komme på arbejde, selvom de rent faktisk er syge. Din, tillids- og arbejdsmiljørepræsentantens kommunikation om meningen med tiltaget er vigtig.


+1

Bevar fokus på fravær – hele tiden

At nedbringe fraværet og holde det på et passende niveau er en fortsat ledelsesopgave, der ændrer karakter, som tingene udvikler sig.

Det kræver vedholdenhed at nedbringe fraværet og holde det på et passende niveau. Det er ikke en opgave, som kan klares med intensivt arbejde i en afgrænset periode for så at vende den ryggen i nogle måneder. Og det er en opgave, der ændrer karakter alt afhængig af situationen.

Måske fylder sygefraværssamtaler rigtig meget i nogle perioder, og væsentligt mindre i andre. I den periode ligger tyngden så måske på de tiltag, der handler om kommunikation i organisationen og dialog i personalegruppen. Dialogen kan handle om at skabe fælles forståelse og opfange det, der kan skabe fravær. Og ikke mindst kan dialogen handle om at styrke det, der giver nærvær og fagligt stærke fællesskaber.