Header menu

Du er her

8 gode råd om arbejdsteknik

- sådan løfter du bedst

Arbejdsmiljø København har lavet en liste af råd og anbefalinger i forbindelse med arbejdsteknik.

Det bedste resultat opnås typisk ved at supplere bedre arbejdsredskaber med at planlægge arbejdet anderledes og indøve en bedre arbejdsteknik:

  • Kan der bruges hjælpemidler?
  • Kan det mest belastende arbejde deles ud på flere personer?
  • Kan en kollega hjælpe til med opgaven?
  • Kan det mest belastende arbejde spredes over længere tid?
  • Kan arbejdspladsen indrettes anderledes?

Anbefalinger

1. Undgå tunge løft

Træk og skub i stedet for at løfte. Nedsæt gnidningsmodstanden mod underlaget, hvor det er muligt, så har I mulighed for at udnytte din kropsvægt. Arbejd i etaper - del op i flere små træk og skub.

2. Arbejd så vidt muligt i bred-skridtstående stilling

God afstand mellem fødderne giver god balance og stabilitet - især hvis fodtøjet har den rigtige størrelse, sidder godt på foden, og I står fast på underlaget. Tænk på en sømand, der står støt på det gyngende dæk.

3. Brug benmusklerne

Det er benene, der skal gøre alt det tunge arbejde. Knæene skal være let bøjede, så de ikke er låst fast. Forestil jer, at I er med i en tovtrækningskonkurrence. I stemmer fra med benene og udnytter de store benmuskler, og så læner I jer tilbage, så I udnytter kropsvægten. Det er den mest effektive måde at trække på. Er sålerne eller gulvet glat, vil modstanderen kunne trække jer hen over gulvet med lethed.

4. Brug vægtoverføring

Når I flytter en byrde, skal det ske ved vægtoverføring fra det ene ben til det andet. Det vil sige, når I har flyttet en tung genstand eller en person 10 cm, skal I selv have flyttet jer 10 cm. På denne måde bruger I benene og skåner dermed ryg og skuldre.

5. Pas på ryggen

Hold så vidt muligt ryggen i dens naturlige, neutrale stilling, så I undgår at vride og bøje ryggen under tungt arbejde. Hold byrden så tæt på kroppen som muligt, det nedsætter belastningen betydeligt. Forestil jer, hvordan I ville have det i arme og ryg, hvis I gik hjem fra supermarkedet med indkøbsposerne strakt ud foran jer! Lige idet I udfører et tungt stykke arbejde, bør I arbejde med ryggen i sikringsstillingen: hagen trækkes ind, mave-, ryg- og sædemuskler spændes. Herved udrettes lændesvajet, trykket i bughulen øges og ryggen stabiliseres samtidig med, at den aflastes.

6. Pas på dine led

Undgå at arbejde med leddene i yderstillinger. Det er dine led ikke bygget til, og din brusk bliver slidt hurtigere ned.

7. Udnyt bevægelsesenergien

Skal I fx skubbe en bil i gang, vil I ofte tage lidt tilløb med benene eller skubbe et par gange for at sætte bevægelsen i gang. Mange ældre udnytter selv bevægelsesenergien, når de rokker kraftigt frem og tilbage i stolen, inden de rejser sig.

8. Tag det roligt

Arbejd i et roligt tempo. Undgå stress og hurtige løsninger. Giv jer selv tid til at planlægge arbejdet. Det hjælper ikke meget at nå ud til lufthavnen til tiden, hvis I har glemt passet.