Header menu

Du er her

Styrk din arbejdsevne med Intelligent Motion

Inspiration til at komme i gang med fysisk træning tilpasset dig og dit arbejdsliv

Arbejdet stiller ofte store krav til vores muskler og led – hvad enten vi har et tungt fysisk arbejde eller et mere stillesiddende arbejde. For at forebygge at der opstår smerter i kroppen, skal der være balance mellem de fysiske krav, der bliver stillet til os på arbejdet og vores fysiske ressourcer. Ved at have fysisk træning på arbejdspladsen kan man øge sine fysiske ressourcer og dermed blive bedre rustet til at klare arbejdet.

Når I skal i gang med motion på jeres arbejdsplads, er det vigtigt, at det indgår som en naturlig del af kulturen på jeres arbejdsplads, at hele arbejdspladsen inddrages, og at det bliver en integreret del af arbejdsmiljøarbejdet.

Intelligent Motion

Ifølge nye forskningsresultater har man fundet frem til, at 1 times målrettet styrketræning om ugen uanset antallet af træningspas (fx 1 x 1 time, 3 x 20 min eller 6 x 10 min), kan medvirke til at forebygge og mindske smerter og ømhed i nakke og skuldre hos kontoransatte. Det gør det nemmere at tilpasse længden og hyppigheden af træningen i forhold til den enkelte arbejdsplads og de daglige rutiner.

Ved at målrette træningen i forhold til de fysiske krav og den arbejdsbelastning, der stilles til medarbejderen i de enkelte fag, vil man kunne optimere effekten af træningen. Dette kaldes ”Intelligent Motion”.

Her i Arbejdsmiljø Københavns giver vi vores bud på, hvilke målrettede øvelser du som medarbejder vil have gavn af i forhold til dit arbejdes karakter.

Øvelser målrettet hårdt fysisk arbejde

Hent pjecen Øvelser - tungt fysisk arbejde

Ny forskning har vist, at har man et hårdt fysisk arbejde, har man større risiko for nedslidning og længerevarende sygefravær. Derimod kan fysisk aktivitet i fritiden eller arbejdstiden mindske risikoen for længevarende sygefravær hos personer med hårdt fysisk arbejde. Ved et fysisk krævende arbejde stilles der krav til muskelstyrke, koordination/balance og kondition, som derfor er vigtig at træne.

Arbejdsmiljø København har i denne pjece samlet en række gode øvelser.

Øvelser målrettet stillesiddende arbejde

Hent pjecen Øvelser - stillesiddende arbejde

Mange timers arbejde foran computeren eller andet arbejde, hvor man udsættes for ensidige gentagne bevægelser, kan give smerter i nakke, skuldre og arme.

Ved at lave øvelser regelmæssigt vil man træne de muskler, der ofte vil blive belastet og dermed kunne forebygge eller reducere smerter i nakke, skuldre og arme.

Arbejdsmiljø København har i denne pjece samlet en række gode øvelser.