Header menu

Nye regler for hjemmearbejde er på plads

15.02.2022
Har du skiftende arbejdssteder, og arbejder du ind imellem også hjemmefra, så er de nye skærmregler relevante for dig. Læs mere her.

Der var bred politisk enighed, da de nye regler for hjemmearbejde blev vedtaget i begyndelsen af februar. På mødet blev regeringen sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Konservative enige om en ny model for de arbejdsmiljøregler, der gælder ved hjemmearbejde.

’To dage om ugen’-reglen

Som det er i dag, er der en række særlige krav til dig, der arbejder foran en skærm. Reglerne indtræder, når skærmarbejdet enten foregår i hele arbejdstiden, eller foregår regelmæssigt, og når arbejdstiden svarer til én dag eller mere inden for en normal arbejdsuge. De regler bliver nu lavet om. Det sker med henblik på at gøre dem mere tidssvarende, så de imødekommer, at stadig flere mennesker har skiftende arbejdssteder.

Fremover vil reglen om, at arbejdstiden skal svare til én dag eller mere blive fastsat til mere end to dage om ugen set som et gennemsnit over cirka en måned. Dette gælder både skærmarbejde hjemme, på faste arbejdssteder og på skiftende arbejdssteder.

De nye regler forventes at træde i kraft i slutningen af april 2022.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard er tilfreds med, at de nye regler om hjemmearbejde bliver mere tidssvarende, så de afspejler et arbejdsmarked, hvor medarbejdere udfører deres arbejde mange forskellige steder – og ikke kun på kontoret.

De særlige skærmregler

Når de særlige skærmregler gælder, må den ansatte – ligesom i dag – gerne bruge sit private skrivebord, stol og computer til skærmarbejdet, hvis udstyret opfylder de krav, der er, om skærmarbejde (f.eks. at stolen skal kunne justeres, og at skærm og tastatur skal være adskilt).

Hvis den ansattes eget udstyr ikke opfylder kravene, skal arbejdsgiveren sørge for, at det nødvendige inventar og udstyr er til rådighed for den ansatte. Det kan arbejdsgiveren f.eks. gøre ved, at den ansatte får arbejdsudstyr som f.eks. computer, skærm, tastatur, mus, stol og lampe fra arbejdspladsen med hjem.

Arbejdsmiljø København hilser de nye regler velkommen, men peger samtidig på, at man som arbejdsplads skal huske at have en løbende opfølgning på den fysiske trivsel. Det er ikke mindst vigtigt for folk, der har skiftende arbejdssteder.

ARBEJDSMILJØ KØBENHAVN

Enghavevej 82
2450 København SV

Tlf. 3366 5766
amk@kk.dk
EAN: 5798009288066
 

Tilgængelighedserklæring

 

HOTLINES

Ring til

3366 5766

Tidlig Indsats / tast 1

Arbejdsmiljølinjen / tast 2

 

Nyhedsbrev

Arbejdsmiljøbrevet