COVID-19:
Vi følger myndighedernes anbefalinger. Derfor påvirker COVID-19 flere af vores tilbud og services. Husk mundbind, hvis du besøger os. Læs mere på kk.dk/corona
Nye værktøjer til fraværsarbejdet i Københavns Kommune
’10 + 1 god råd til ledere om at nedsætte højt fravær’ og ’Styr på fraværsopgaven – kryds jer frem til et overblik over jeres fraværsindsats’.
De nye udgivelser bygger på forskning og mange års erfaring med at støtte arbejdspladserne i Københavns Kommune med at forebygge og nedbringe fravær. Særligt Arbejdsmiljø Københavns samarbejde med over 100 arbejdspladser i Task Forcen ved højt sygefravær ligger til grund for de to udgivelser.
Fravær står højt på dagsordnen i Københavns Kommune.
Arbejdsmiljø København har lavet to nye udgivelser, som I kan bruge, når I skal forebygge og nedbringe fraværet på jeres arbejdsplads.
10 + 1 gode råd til ledere om at nedbringe højt fravær.
Udgivelsen ’10+ 1 gode råd til ledere om at nedbringe højt fravær’ er baseret på forskning i sygefravær og Arbejdsmiljø Københavns erfaringer fra samarbejde med over 100 arbejdspladser i Københavns Kommune om at nedbringe højt fravær som en del af kommunens Task Force ved højt sygefravær. Som titlen angiver, har denne udgivelse fokus på arbejdet med at nedbringe et højt fravær. Mange af rådene er imidlertid aktuelle for alle arbejdspladser, som ønsker at forebygge fravær og styrke den lokale fraværsindsats.
- Få overblik over fraværet
- Vurder fraværet under hensyn til kerneopgaven
- Prioriter fraværsopgaven i kalenderen
- Tag fat i det problematiske fravær
- Tag selv imod sygemeldingerne
- Hold samtaler og følg op
- Hold tæt kontakt
- Kommuniker om fraværsindsatsen
- Skab fællesskab om fraværsindsatsen
- Søg hjælp når du er i tvivl
+1 Bevar fokus på fravær – hele tiden
Styr på fraværsopgaven
– kryds jer frem til et overblik over jeres fraværsindsats
Spørgsmål, der fylder på mange arbejdspladser, når fravær skal forebygges og nedbringes, er:
- Hvad er egentlig den konkrete opgave?
- Hvem har ansvaret for hvad i arbejdet med fravær på arbejdspladsen?
- Hvor langt er vi som arbejdsplads i vores fraværsindsats?
’STYR PÅ FRAVÆRSOPGAVEN’ er et værktøj, som giver jer:
- Et samlet overblik over roller og opgaver i fraværsarbejdet
- Et overblik over, hvad I gør i forvejen på jeres arbejdsplads, og hvor I kunne øge indsatsen.
Efterfølgende skal I selv prioritere, hvor I vil tage fat, og hvad den konkrete opgave består i på jeres arbejdsplads.
Download eller bestil udgivelserne
Download udgivelserne på Arbejdsmiljø Københavns hjemmeside:
10+1 gode råd til ledere om at nedbringe højt fravær (pdf)
Styr på fraværsopgaven – kryds jer frem til et overblik over jeres fraværsindsats (pdf)
I kan også bestille et antal trykte eksemplarer af udgivelserne. Send en mail til amk@amk.kk.dk eller ring til tlf. 33 66 57 66