Header menu

Samtale kan lindre smerte

12.06.2020
Sidder du ved et spisebord i flere timer dagligt, vil du hurtigt mærke, at kroppen siger fra, og du nu skal døje med smerter

Denne artikel er den fjerde i rækken skrevet på baggrund af et interview med Arbejdsmiljø København til KEID-ledernyt og er at finde på Københavns Kommunes intranet. Vi bringer den her, så flere har mulighed for at læse den.

Variation er altafgørende

Måske føltes det meget rart at sidde ved spisebordet i starten af Corona-tiden, nu hvor du var hjemsendt fra dit arbejde. Men langsomt begynder kroppen at give lyd. Du har arbejdet i for fastlåste arbejdsstillinger, dybt koncentreret og med hovedet ind i skærmen i al for lang tid. Du har jo bare gerne ville gøre dit arbejde godt. Efter et stykke tid er behovet for nærvær med kollegerne også dukket op, og så har du nu en kombination der kan give smerter her og der – og forringe din arbejdskapacitet.

”Det er en dårlig cocktail, når man dels glemmer at variere sine arbejdsstillinger, dels ikke har møbler med forskellige indstillingsmuligheder, måske samtidig får mindre daglig motion og kontakten til kollegaer og ledere er anderledes. Det mærkes på kroppen. VI ser det meget i denne tid,” siger Vibeke Andersen, Arbejdsmiljø København.

Hun peger på, at motion er afgørende for, hvor godt din krop klarer de udfordringer, den udsættes for på din hjemmearbejdsplads. Det er indlysende, ja – men nogle af os har det med først at tænke over det, når det allerede har påvirket vores kropslige trivsel og produktivitet.

Byggeklodser og bøger

”Ud over variation er også pauser meget vigtige. Bare det at løfte blikket fra skærmen og fokusere på uendeligt i kort tid kan hjælpe dig. Men det er klart, giver man den lige en tand med nakke/skulder øvelser, er man bedre rustet til at tage en ny kort omgang med computeren bagefter, ” siger Vibeke Andersen.

Virtuelle arbejdspladsbesøg i KK-medarbejderes hjem har givet mange indblik i mange kreative løsninger Nogle medarbejdere har været en tur i byggemarkedet efter klodser til spisebordet, andre har klaret det med bøger, nogle skifter mellem lænestol og sofa – og strygebræt. Og andre igen klarer møder som ”walk and talk” med headset, så man undgår at sidde fast på Teams.

Der er altså mange måder, du kan lette din arbejdsdag ved små, kreative løsninger. Her gælder det om at dele det med dine medarbejdere. Også at AMK har livetræning alle hverdage kl. 11.

Den vigtige samtale

Et er de ergonomiske behov, noget andet er dine medarbejderes velbefindende. Forskning viser, at dialog om smerter, kan være det første skridt på vejen. Så har du en medarbejder, der oplever arbejdsrelateret smerte, kan det hjælpe medarbejderen, at du som leder taler med medarbejderen om hvad der bøvler. Ofte skal der kun små justeringer af arbejdssituationen for at undgå at smerterne gør arbejdsdagene ineffektive.

Nogle gange kan det nemlig handle om arbejdspresset eller oplevelsen af at arbejdsfællesskabet er langt væk, når man ikke sidder fysisk sammen, så også det psykosociale arbejdsmiljø har betydning for smerter.  Der er mange faktorer, der spiller ind ved oplevelsen af smerte, og en af dem er at have chef-opmærksomhed på problemet, og italesætte det, så medarbejderen oplever sig set og hørt. Og det er altså med til at helbrede.

Så med variation, pauser, motion og opmærksomhed klarer du også næste fase af Corona-tiden. Til gavn for dig selv og dine medarbejdere. Og jeres arbejdsindsats. Selvfølgelig.

ARBEJDSMILJØ KØBENHAVN

Enghavevej 82
2450 København SV

Tlf. 3366 5766
amk@amk.kk.dk
EAN: 5798009288066

 

 

HOTLINES

Ring til

3366 5766

Tidlig Indsats / tast 1

Arbejdsmiljølinjen / tast 2

Nyhedsbrev

Arbejdsmiljøbrevet