Stressforebyggende ledelse i arbejdsfællesskabet

Konsekvenserne ved stressede og stresssygemeldte medarbejdere lægger pres på danske arbejdspladser. Det stiller krav til lederne

Det er ikke en let opgave både at forebygge psykisk overbelastning og stress, og samtidig få driften til at køre. Men det er muligt. 

Mange ledere har erfaret, at de ikke i tide opdagede symptomer på stress hos en medarbejder. Derfor kan en stresssygemelding komme som en overraskelse og føre til overvejelser om fremtidig praksis.  

Så hvordan kan I, som ledere, forebygge stress og håndtere stressede medarbejdere? Det giver Mette Kjærgaard Svendsen, organisationspsykolog og chefkonsulent hos Arbejdsmiljø København, nogle konkrete bud på i sit oplæg om stressforebyggende ledelse i arbejdsfællesskabet. Oplægget blev afholdt på en Masterclass for ledere på tværs af Københavns Kommunes forvaltninger i slutningen af oktober.

Til arrangementet bidrog Tue Isaksen, cand.psych. og chefkonsulent hos Arbejdsmiljøcenteret i Aalborg, også med sin biologiske indgangsvinkel til forståelsen af stress. I sit oplæg forklarer han blandt andet, hvorfor individuelle og gode intenderede hensyn paradoksalt nok kan øge stress fremfor at mindske den.

[Masterclasses er en del af det tværgående Ledelsesprogram i Københavns Kommune, der afholdes på tværs af forvaltningerne fire gange årligt. Her er det muligt at blive inspireret og dele ledelsesfaglige oplæg og erfaringer.]