Header menu

Velkommen tilbage - og hvad så?

01.02.2022
Nu er det slut med coronapasset, og mange af os kan vende tilbage til arbejdspladsen og -fællesskabet. Men hvad betyder det ellers?

På mange af kommunens arbejdspladser er kontorerne i disse dage pyntet med flag. Vi fejrer, at restriktionerne er afskaffet, og at vi kan løsne mundbindet og dyrke arbejdsfællesskabet med vores kolleger igen.

De seneste 2 år har budt på rigtig mange hjemmearbejdsdage for en stor del af kommunens ansatte. I alt har der siden 11. marts 2020 været 255 dage med restriktioner for fremmøde på arbejdspladsen. Men nu er det slut, og vi skal ikke længere fremvise coronapas for at kunne gå på arbejde – det gælder alle medarbejdere, uanset om du arbejder på kontor, i en institution eller på plejehjem.

Pas på de sårbare

Corona er ikke længere en såkaldt ’samfundskritisk sygdom’. Men det betyder ikke, at virussen er forsvundet fra arbejdspladserne, påpeger Torben Kristensen, der er arbejdsmiljø- og hygiejnesygeplejerske hos Arbejdsmiljø København:

- Smittetallene er stadig høje, og derfor er der stadig behov for smitteforebyggende tiltag og anbefalinger. Ikke mindst for de af vores kolleger, der arbejder med ældre eller sårbare borgere.

Han påpeger, at man som arbejdsgiver stadig skal planlægge og tilrettelægge arbejdet for den enkelte medarbejder sådan, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Og at det er chefens ansvar at holde øje med, at det sker.

Formelt betyder det, at arbejdsgiveren i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen skal udarbejde en biologisk risikovurdering som en del af virksomhedens Arbejdspladsvurdering (APV), når der er risiko for, at medarbejderne kan blive udsat for coronavirus.

Sprit af – lidt endnu

Vi skal også stadig huske de gode vaner, uanset om restriktionerne ophører. For som Torben Kristensen siger det:

- Tæt kontakt øger risikoen for smitte. Og jo flere mennesker, du møder på din dag, jo større er risikoen for, at du bliver smittet.

Derfor gælder anbefalingerne om afstand, sprit og god håndhygiejne stadig, ligesom du anbefales at bruge værnemidler, hvis du arbejder med udsatte borgere.

10 tips til god håndhygiejne på arbejdspladsen 

Lars Matthiesen, administrationschef i SUF, tilføjer:

- Vi må ikke sløse, bare fordi vi er tilbage. Netop fordi alle er tilbage nu, skal vi lufte ud, holde afstand og spritte af. Og overvej det også lige, inden du giver dine kollegaer en krammer, lyder det fra administrationschefen.

Kram eller ej – vi er mange, der er glade for at være tilbage i arbejdsfællesskabet blandt vores gode kolleger igen.

ARBEJDSMILJØ KØBENHAVN

Enghavevej 82
2450 København SV

Tlf. 3366 5766
amk@kk.dk
EAN: 5798009288066
 

Tilgængelighedserklæring

 

HOTLINES

Ring til

3366 5766

Tidlig Indsats / tast 1

Arbejdsmiljølinjen / tast 2

 

Nyhedsbrev

Arbejdsmiljøbrevet